slova a lexémizace

17.03.2018

Zdravíme z nemocniční herny, jsme zde 6. den a ještě bychom zde měli být další 4, pokud vše půjde dobře :) (pevně věřím, že ano). A protože je nám smutno po "našich a našem" prohlížíme si s Toníkem fotky. Narazila jsem na tuto z Toníkova pokojíku.

Možná si zapisujete některá slůvka vašich dětí? Často legračně znějící, nejen protože děti ještě slova neumí zcela korektně vyslovit, ale také protože třeba ještě nemají ukončenu fázi lexémizace? Co tento výraz znamená?

Pokud vývoj řeči u dítěte probíhá dle orientačních norem, mezi 2 - 3 rokem probíhá období lexémizace, které je charakterizováno "tuningem slov" 😉tzn. dítě osvojená slova začne ohýbat, začne si osvojovat mluvnické kategorie, kterými jsou:
pád, číslo, čas, rod, osoba

A jak jsem přes ta slova ;) a ráda jejich vývoj u našeho Toníka sleduji, nejen že tyto milé nedokonalosti slov občas zapisuji, ale taky je používám jako dočasnou ilustraci a dekoraci pokojíku.

Před chvílí jsme dávali "panenkovi" banán, dlouho jsme spali s "panděnkem" teď už máme panděnku (pandu) ...
Tyto nedokonalosti doporučuji NEOPRAVOVAT stylem: "Ne panenkovi, ale panence." Příhodnější je po dítěti pouze zopakovat výrok se slovem ve správném tvaru.
Možná jste si také všimli, že děti okolo 2let rádi užívají zdrobněliny. Že jsou v tomto období zdrobněliny nápomocny, jsem psala už dříve v tomto článku 
Jedná se o zcela přirozenou fázi, která dětem pomáhá slova skloňovat. Tedy zdrobněliny do děského slovníku určitě patří.

Přeji pěkný, i když stále chladný víkend a snad nám ten "sluninek" brzy probudí jaro a posíláme písničku, na kterou teď s Tonckem nejčastěji tancujeme, má ji moc rád. K tomuto období dokonale sedí nejen textem, dokonale ladí i melodií. My ji dnes posloucháme asi popáté ...

https://www.youtube.com/watch?v=CTnDttx8PPU